۱۳۹۱ اسفند ۲۰, یکشنبه

خشونت بر زنان با کلاه شرعی اسلام



امروزه همه میدانند که با آمیخته شدن دین با سیاست در حکومت اسلامی ایران و نقض آشکارای حقوق بشر  در ایران، آسیب پذیر ترین قشر جامعه یعنی زنان مورد ظلم و خشونت واقع شده اند ، طبق آیات کتاب آسمانی مسلمانان و  همچنین آنچه از گفته ی  پیامبر و امامان میتوان استنباط کرد ،زنان بعنوان جنس دوم محسوب شده اند، به صراحت در قرآن گفته شده که زنان کمتر از مردانند و باید فرمانبردار مردانشان باشند . این عین ظلم به زن است ،زنی که مادر بچه هاست اما سرپرست بچه اش نیست و طبق قوانین اسلامی پدر یا جد پدری سرپرست فرزندان است .در زمان محمد اگر چیزی به ضرر مردان بود طبق کلاه شرعی اسلامی یعنی آیه های قرآنی، آن را شرعن حلال و به نفع مرد به اتمام میرساند اسلامگرایان از آن زمان تا حال از این آیات و روایات پیروی میکنند و تا توانسته اند به زنان ظلم روا داشتند . آیا این است تساوی انسانها که خداوند در خلقت آن گفته ؟

خشونت اسلامی با آیات ضد زن
قرآن کتاب آسمانی مسلمانان که میگویند از سوی خدا ست خدایی که عادل است و خالق همه ی مخلوقات و انسان را چه زن چه مرد اشرف مخلوقات قرار داده  حال با این آیات میگوید که زنان هیچ ارزشی در اسلام جز این که زاد و ولد کنند ندارند در اسلام و قرآن آمده که سهم زنان از ارث نصف سهم مردان است و برای تنبیه مردی که زنش را سه بار طلاق داده و بخواهد برای بار چهارم با او ازدواج کند باید حتمن آن زن با شخص دیگری ازدواج و همبستر شود تا بتواند به عقد شوهر سابقش درآید و اینبار هم از بدن زن به عنوان وسیله ای برای تنبیه مرد استفاده شده، این عین بی عدالتی است . اسلام میگوید شهادت زنان نصف شهادت مردان حساب میشود.  برخی از اسلامگرایان میگویند این مسئله برای آن است که پای زنان کمتر به دادگاه برسد. این درحالی است که این آیه دقیقا نتیجه ای عکس میدهد، یعنی بجای یک زن دو زن باید برای شهادت دادن به دادگاه بروند.
برخی از آیه های ضد زن که در قرآن استفاده شده  :
 سوره بقره آیه ۲۲۸
 باید که زنان مطلقه تا سه بار پاک شدن از عادت ماهیانه از شوهر کردن باز ایستند و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند ، روا نیست که آنچه را که خدا در رحم آنان آفریده است پنهان دارند و در آن ایام اگر شوهرانشان قصد اصلاح داشته باشند به بازگرداندنشان سزاوارترند و برای زنان حقوقی شایسته است همانند وظیفه ای که بر عهده آنهاست و مردان را بر زنان مرتبتی است وخدا پیروزمند و حکیم است.
در این آیه بطور صریح تاکید شده است که مردان در درجه ای بالاتر از زنان قرار دارند و لذا برتر از آنان هستند. نابرابری حقوقی میان زنان و مردان برخاسته از این واقعیت است که ادیان در دوران مرد سالاری شکل گرفته اند.
سوره بقره آیه ۲۲۳
 زنانتان کشتزار شما هستند. هرجا که می خواهید به کشتزار خود درآیید. و برای خویش از پیش چیزی فرستید و از خدا بترسید و بدانید که به نزد او خواهید شد، و مومنات را بشارت ده.
کشتزار نامیده شدن زنان مسئله ای کاملاً جنسی بوده است، یهودیان معتقد بودند برقراری تماس جنسی از پشت با زن باعث چپ شدن چشم کودک وی میشود، محمد وقتی این آیه را گفته است که در مدینه مسلمانان در مورد صحت این قضیه از او پرسش کرده اند. در این آیه به مرد مسلمان اجازه داده میشود تا در هر کجا و در هر زمان و از هر طریق با زن خود رابطه جنسی برقرار کند.(آیا این آیه برخلاف آنچه که میگویند: ” خداوند تمام انسانها را برابر آفریده” نیست ؟)
سوره نساء آیه ۳
 اگر شمارا بیم آن است که در کار یتیمان عدالت نورزید، از زنان هرچه شما را پسند افتد، دو دو و سه و سه و چهار، چهار به نکاح در آورید. و اگر بیم آن دارید که به عدالت رفتار نکنید تنها یک زن بگیرید یا هرچه مالک آن شوید. این راهی بهتر است تا مرتکب ستم نشوید.
در اسلام یک مرد میتواند تا چهار زن رسمی داشته باشد، از نظر شیعه میتواند تعداد بیشماری زن را صیغه کند، و زنان بیشماری را نیز به بردگی بگیرد. اما زنان تنها میتوانند با یک مرد ازدواج کنند و این نابرابری در تضاد با اصل یکم اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد است. مسئله عدالت در اینجا نباید با برابری اشتباه گرفته شود. پیامبر اسلام خود بطور برابر با زنانش برخورد نمیکرده است و زنانش از بی عدالتی او شکایت داشته اند. برخی از اسلامگرایان میگویند این نابرابری به این دلیل است که اگر زنی چند شوهر داشته باشد معلوم نخواهد شد کدام شوهر پدر کدام فرزند است، با وجود اینکه برای اسلامگرایان توضیح داده میشود که اکنون میتوان با آزمایشهای ژنتیکی پدر یک فرزند را تشخیص داد، اما اسلامگرایان از اجازه دادن به همسرانشان برای ازدواج با چند مرد دیگر طفره میروند و تنها این حق را برای مردان میدانند .
سوره نساء آیه ۱۵
و از زن های شما آنان که عمل زشت ( زنا یا مساحقه (همجنس باز) ) مرتکب می شوند ( ای حاکمان اسلامی به وسیله کسی که این تهمت را زده ) چهار نفر مرد از خودتان ( از مؤمنان ) را بر آنها به گواهی طلبید ، پس اگر گواهی دادند آنها را ( به کیفر این عمل به عنوان حبس ابد ) در خانه ها نگه دارید تا مرگ، جان آنها را بگیرد یا خداوند برای آنها راهی ( دیگر ) قرار دهد. ( این حکم در صدر اسلام بود و پس از آن راه دیگر این شد که به جای حبس ابد ، حد زنا بر آنان جاری گردد و حد زنا سنگسار است ).
اسلام به مرد متاهل اجازه داده همزمان ۴ زن عقدی و بینهایت زن صیغه ای داشته باشد اما برای زنان چنین نیست یعنی زن متاهل تنها باید یک همسر داشته باشد و تا وقتی در عقد همسرش است نمیتواند با مرد دیگری رابطه داشته باشد (رابطه جنسی و از نظر اسلام نامشروع ) و اگر با مردی به جز شوهرش ارتباط جنسی داشته باشد زنا کرده و محکوم به سنگسار میشود . و (طبق سوره نور آیه ۶) یک مرد میتواند با ۴ بار شهادت دادن در راه خدا زنش را متهم به زنا کند، (چهار بار بگوید: خدا را شاهد مى‏گیرم که در این نسبت از راستگویانم)
سوره نساء آیه ۲۴
و نیز زنان شوهردار بر شما حرام شده اند، مگر آنها که به تصرف شما در آمده باشند(منظور زنانی است که در جنگ اسیر مسلمانان شده باشند.). از کتاب خدا پیروی کنید. و جز اینها زنان دیگر هرگاه در طلب آنان از مال خویش مهری بپردازید و آنها را به نکاح درآورید نه به زنا، بر شما حلال شده اند. و زنانی را که از آنها تمتع میگیرید واجب است که مهرشان را بدهید. و پس از مهر معین در قبول هردو بدان رضا بدهید گناهی نیست. هر آینه خدا دانا و حکیم است.
در زمان جنگ بعد از کشته شدن مردان، زنان آنها از اموال و غنیمتهای مسلمانان به شمار میروند و مسلمانان میتوانند آنها را تصرف کنند و با آنها همبستر شوند و در صورت تمایل آنها را به فروش برسانند، این مسئله عین برده داری است و برده داری در تضاد با ماده ۴ ام اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد است. بر اساس تاریخ و اسناد اسلامی معتبر پیامبر اسلام خود در مورد صفیه یکی از زنان خود چنین کاری را کرد. در یکروز شوهر و پدر او را کشت و در همانروز با او همبستر شد.
سوره النساء آیه ۳۴
مردان را بر زنان تسلط و حق نگهبانی است به واسطه آن برتری که خدا برای بعضی بر بعضی مقرر داشته و هم به واسطه آنکه مردان از مال خود نفقه دهند ، پس زنان شایسته مطیع شوهران و در غیبت آنان حافظ ( حقوق آنها ) باشند از آن رو که خدا هم ( حقوق زنان را ) حفظ فرموده است. و زنانی که از نافرمانی آنان ( در حقوق همسری ) بیمناکید باید نخست آنان را موعظه کنید و ( اگر مطیع نشدند ) از خوابگاه آنان دوری گزینید و ( اگر باز مطیع نشدند ) آنان را به زدن تنبیه کنید ، چنانچه اطاعت کردند دیگر راهی بر آنها مجویید ، که همانا خدا بزرگوار و عظیم الشأن است.
در این آیه (۱) مردان برتر از زنان خوانده شده اند. (۲) یک دلیل برتری مردان به زنان برتری ذاتی آنها است که خداوند به آنها داده است .(۳) دلیل دیگر این برتری آن است که مردان به زنان نفقه (پول) میدهند. (۴) رابطه زن و مرد رابطه ای نابرابر است که به رابطه بین فرمانده و فرمانبردار تشبیه شده است و زنان مجبورند از مردان فرمانبرداری کنند.  (۵) مردان درصورتی که “بیم” نافرمانی (و نه حتی در حالتی که این نافرمانی واقعاً رخ دهد) باید زنان را با سه روشی که آمده است تنبیه کنند، یکی از این تنبیهات این است که باید آنها را کتک بزنند. (۶) بعد از کتک زدن زن توسط مرد اگر زن نافرمانی نکرد نباید به آنها ظلم کنند، کتک زدن زنان مجازاتی ظالمانه است و در تضاد با اصل ۵ ام اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحداست. همچنین ماده ۱۱ ام اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام میدارد که هیچکس را نمیتوان بدون حضور در دادگاه دارای صلاحیت محکوم و مجازات کرد، لذا تصمیم گیری خودسرانه در مورد زن و تنبیه فیزیکی او از طرف مرد کاملا محکوم است.
   سوره نور آیه ۳۱
و زنان مؤمن را بگو تا چشمها ( از نگاه ناروا ) بپوشند و فروج و اندامشان را ( از عمل زشت ) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می شود ( بر بیگانه ) آشکار نسازند ، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود یا پسران برادران و پسران خواهران خود یا زنان خود ( یعنی زنان مسلمه ) یا کنیزان ملکی خویش یا مردان اتباع خانواده که رغبت به زنان ندارند یا اطفالی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند ( و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند ) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. و  ای اهل ایمان ، همه به درگاه خدا توبه کنید ، باشد که رستگار شوید.
با آوردن این آیه  زنان موظف به رعایت حجاب  هستند واینکه زینتهای خود را پنهان کنند. چنین حکمی در مورد مردان وجود ندارد. بر اساس احادیث معتبر اسلامی مسئله حجاب به پیشنهاد عمر وارد اسلام شد زیرا برخی از زنان محمد با مردان غریبه سخن میگفتند و محمد این آیات را برای کنترل زنان خودش سرایید.
سوره احزاب آیه ۵۹
 ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند ( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
این آیه از زنان میخواهد که حجاب را بگونه ای رعایت کنند تا شناخته نشوند، این بدان معنی است که صورت آنها نیز همچون حجاب فعلی بسیاری از زنان عرب و افغان باید پوشیده باشد. در مورد حجاب میان زنان و مردان برابری وجود ندارد
 سوره المعارج آیات ۲۹ و ۳۰  
و کسانی که شرمگاه خویش نگه می دارند؛ مگر برای همسرانشان یا کنیزانشان ، که در این حال ملامتی بر آنها نیست.
مردان مسلمان نیازی به نگاه داشتن و پوشاندن شرمگاه (دستگاه تناسلی) خود در مقابل همسرانشان و برده های زنشان ندارند.
و همچنین برخی از دید گاه های تحقیر آمیز  علی بعنوان امام اول شیعیان جهان ایناست:
نامه ۳١ نهج البلاغه
 از رای زدن بازنان بپرهیز،زیرا ایشان را رایی سست و عزمی نا توان است با پرده نشینی،نگاه آلوده شان را راه ببند که سخت گیری در پرده نشینی آنان،ماندگاریشان را افزون کندخارج شدن زنان از خانه بدتر نیست از اینکه کسی را که به او اطمینان نداری به خانه در آوری(یعنی هر دو اینها به یک اندازه میتواند خطرناک باشد)اگر توانی کاری کنی که جز تو را نشناسند،چنان کن .کاری که بدور از توان اوست بدو مسپار زیرا زن چون گل ظریف است نه پهلوان خشن ،گرامی داشتن او را از خدمتگذران و او را به طمع میانداز چندان که دیگری را شفاعت کندزنهار از رشک بردن و غیرت نمودن نابجا،زیرا سبب میشود که زن درستکار به نادرستی افتد و زن به عفت آراسته را به تردید کشاند.
 حکمت ۵٨: زن چون کژدم است که شیرین است گزیدن او.
حکمت ١١٩ : غیرت زن کفر است و غیرت مرد ایمان است.
حکمت ١۳١ : جهاد زن خوشرفتاری با شوهر و اطاعت از اوست.
حکمت٢۳٠:همه چیز زن بد است و بدتر چیزی که در اوست این است که مرد را چاره ای نیست از بودن با او.
خطبه ۷۹: اى مردم، زنان ایمانشان ناقص است، حظ و بهره‏شان کم است، عقل‏هایشان کم است.
لازم به ذکر است که با این آیه و امثال آن به مردان شرعن اجازه داده شده تا زنانشان را مورد خشونت روحی ، جسمی ،تجاوز و …. قرار دهند .
بهترین و بدترین زن از دیدگاه محمد پیامبر مسلمانان جهان :
بهترین زنان، زنى مهربان است، در خانواده‏اش با حجاب، عفیف و عزیز، و در برابر شوهرش تسلیم، نرم و خوشخو می باشد؛ با آرایش و زینت و نمایش در برابر همسرش ظاهر شود، و زینتش را از غیر شوهرش مى‏پوشاند؛ به سخنان همسرش گوش دهد و فرمان برد.
بدترین زنان شما، زنى است که در میان کسانش رام، نرم و مطیع است، ولى در برابر شوهرش، مغرور و گردن‏فراز. بدترین زنان، زن نازا و کینه‏توز است که در غیاب شوهرش از هیچ‏گونه رفتار زشتى که باعث جلوه‏گرى شود پروایى ندارد، ولى در برابر شوهرش همانند مرکب سرکشى است که حاضر به هیچ گونه بهره‏دهى نیست، و زنى که هیچ‏گونه عذرى را از همسرش نمى‏پذیرد، و از هیچ لغزش او نمى‏گذرد.
این هم نوعی تحقیر است نسبت به زنان و به نوعی خشونت وقتی پیامبر اسلام که برای مسلمانان جایگاهش بعد از خداست میگوید زن نازا بد است و زنی که همچون برده مطیع مرد باشد زن خوبی است. چه انتظاری از دیگران که این حرفها را به خوردشان داده اند، و جامعه مرد سالاری که مردانش با همین فرهنگ و سنت بزرگ شده اند میتوان داشت؟
سخن آخر :
به امید روزی که سنتهای قرون وسطایی از ایران و خانواده ها به دور ریخته شود و زنانهم از آزادی برخوردار باشند ….
ترجمه آیه ها: گرفته شده ازآقایان مشکینی و الهی قمشه ای

۲ نظر:

  1. سلام .
    مطلب شما رو خوندم . یک بحث تطبیقی بود از زن و مرد در اسلام به استناد آیه های قرانی .
    همه اینها رو گفتید . ولی راهکار ندادید . من چکار کنم . دین را فراموش کنم . با مرد و مردان و همجنسان خود به دشمنی برخیزم .حزن و اندوه از مصائب رفته بر زنان بر روی خود نشان دهم .
    چه فرمایی دین دیگری اختیار کنیم تا زنان در آنجا اینچنین به تارج نروند؟
    برپیامبر خرده بگیریم و شماتت که چرا چنین کرده ای ؟؟
    بر خدا خشم بگیریم که چرا چنین دینی آورده ای ؟؟
    براستی چکار باید کرد؟؟
    دینی داری که همه به عدل باشد؟؟
    دینی سراغم ده که ما را ورای زمان و مکان پیشینیان ؛ تازه بیاورد . نه. تازه نباشد از زمان و مکانمان جلو اوفتد و تا آیندگان چنین خرده بر ما نگیرند.
    در این حالت آیا بشر خواهد پذیرفت که ورای حالش به آینده اش که معلوم نیست چنین باشد یا چنان ؛ اعتماد کند و یکسر مطیع ناشناخته ها شود.
    و هزاران اما و اگر هایی که ما را مشوش می کند.
    بهتر آن است که خود بفرمایید چنین کنیم یا چنان نیکوتر ...
    mohammadpoursani@yahoo.com

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام با تاخیر من را پذیرا باشید دوست عزیز
      آقای پورثانی محترم : من در جایگاهی نیستم که بخواهم بگویم که دین را فراموش کنید یا نه ، من تنها نظر شخصی خود را میتوانم در رابطه با دین بگویم و آن این است که از دید بنده دین را خدا نیاورده ، دین زاییده ی ذهن انسانهاست ، انسانی در زمانهای قدیم به نام خدا و به نام دین مردم را پیرو خود کرد ، قبل تر انسانهای آن زمان بت میپرستیدند ، ما انسانیم و وجدان و انسانیت داریم ، چرا باید انسانی ، انسانی دیگر را کمتر از خود بداند ؟ در سایه ی دین و به نام خدا به زنان ظلم میکنند ، تحقیرشان میکنند ، من باور ندارم که خدایی که آنقدر از مهربانیش سخن میگویند دستور به ظلم و ستم در مورد بنده ای که به این ظرافت خلق کرده، داده باشد ،
      دوست گرامی : به شخصه دینی را قبول ندارم ، از دینی که به من تحمیل شده هم جز خشونت چیزی ندیده ام ، دین اسلام که میگویند کاملترین دین است به من که یک زن هستم ستم روا داشته وای به دیگرادیان ، من انسانم و وجدان دارم و انسانیت کسی که اینها را قبول داشته باشد دیگر چه نیازی به دین دارد ؟ دینی که من را از مردان پایینتر و پست تر میداند به چه کار می آید ، دینی که من را انسان نه بلکه همسر ، دختر و مادر میخواند و تنها وظیفه ای که به من داده زاییدن و برزرگ کردن فرزند و اطاعت کردن از همسر است ،
      دوست گرانقدر: بشر به لطف دین تنها آینده ای که میبیند بهشت و جهنمی که شنیده و حال خود را به لحاظ رسیدن به بهشت خراب میکند و حتی انسانی دیگر را به قتل میرساند ، پس بشر زمان حال خود را جهنم میکند به امید رفتن به بهشت ، بشر در گذشته های دور زندگی میکند چون دین از همان گذشته ها سرچشمه گرفته و می آید ، دینی که شاید به درد همان گذشته های دور میخورده ....
      من به عنوان یک انسان سرسختانه و منتقدانه مبارزه میکنم با کسانی که به من و هم جنسانم ظلم میکنند و سعی دارم زنانی چون خودم را که مورد ظلم واقع شده اند را آگاه سازم به ظلمی که به آنها میشود ،

      حذف